1
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania
NOWA JAKOŚĆ SZKOLEŃ W DZIEDZINIE BEZPIECZEŃSTWA
I HIGIENY PRACY
Streszczenie. Niniejsze opracowanie to próba odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego
szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy jest traktowane przez
pracowników jako nudny obowiązek?”. Przedstawione zostało w min
prawodawstwo dotyczące szkoleń bhp w Polsce, podstawowe definicje związane
z przedmiotowymi szkoleniami, elementarny pierwiastek procesu dydaktycznego
jakim jest komunikacja z grupą oraz osobisty pogląd autora, poparty
kilkunastoletnim doświadczeniem trenera w dziedzinie bhp.
Słowa kluczowe: szkolenie, szkolenie bhp, proces dydaktyczny, ustawodawstwo
w zakresie szkoleń bhp, jakość szkoleń bhp.
Summary:The main aim of that case study is the answer to the question:” Why is
a training in a master of OSH (Occupational Safety and Heath) treated as a dull
duty by the employees?” In the case study there was introduced the legislation
concerning OSH trainings in Poland, main definitions dealing with the subject and
elementary matter of the didactic process, which is communication with the group
as well as a personal attitude of the author argued by a great experience of a
trainer in the subject of OSH.
Keywords: training, OSH training, didactic process, legislation in the matter of
OSH trainings, OSH trainings quality.
1
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz.U. nr 24, poz. 141 ze zm.).
3
wyrobów zawierających azbest oraz programu szkolenia w zakresie bezpiecznego
użytkowania takich wyrobów (Dz.U. nr 216, poz 1824),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. nr 256, poz. 2572 ze
zm.),
• Ustawa z dnia 27 lipca 2005 Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz.
1365 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie
uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności
i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. nr 31, poz. 216 ze
zm.)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r.
w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenia
ustawiczne w formach pozaszkolnych (Dz.U. nr 227, poz. 2247 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie
standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz.U. nr 103, poz. 654 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28
kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania
kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci
(D.U. nr 89, poz. 828 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu
sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń
technicznych (Dz.U. nr 79, poz.849 ze zm.)2
Chcąc charakteryzować definicje związane ze szkoleniami w dziedzinie bhp jest
konieczne zwrócenie uwagi na Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9
października 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie
bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 196, poz 1420). To właśnie ten przepis wprowadza
nowe brzmienie następujących pojęć:
• Instruktarz – forma szklenia o czasie trwania nie krótszym niż 2 godziny
lekcyjne, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie i uzupełnianie wiedzy
i umiejętności dotyczących wykonywania pracy i zachowania się w zakładzie
pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.3
W tej formie prowadzone jest szkolenie wstępne, które jest obowiązkowe dla
wszystkich pracowników zaczynających prace u danego pracodawcy. Składa się
ono z części ogólnej realizowanej przez służbę bhp oraz stanowiskowej
prowadzonej przez pracodawcę, bądź osobę przez niego wyznaczoną posiadającą
odpowiednie kwalifikacje. Ponadto szkolenia okresowe dla pracowników
zatrudnionych na stanowiskach robotniczych.
2
Krause M.: Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe wymagania i wytyczne. Wydawnictwo WSB, Poznań
2012.
3
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 października 2007 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 196, poz 1420).
4
• Kurs – forma kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 15 godzin lekcyjnych,
składającego się z zajęć teoretycznych i praktycznych, umożliwiającego
uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnienie wiedzy i umiejętności w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy.4
Między innymi szkolenie okresowe dla
pracodawców i innych osób kierujących pracownikami, dla służb bhp oraz osób
zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych powinno mieć właśnie
w tą formę.
• Seminarium – forma szkolenia o czasie trwanie nie krótszym niż 5 godzin
lekcyjnych umożliwiająca uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnienie wiedzy
i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.5
Ta forma jest
dedykowana dla szkolenia okresowego pracowników zatrudnionych na
stanowiskach administracyjno – biurowych.
• Samokształcenie kierowane – forma szkolenia umożliwiająca uzyskanie,
aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy na podstawie materiałów przekazanych przez organizatora
szkolenia, w szczególności przy zastosowaniu poczty, internetu, przy
jednoczesnym zapewnieniu konsultacji z osobami spełniającymi wymagania dla
wykładowców.6
Cytowana forma została wprowadzona przez ustawodawcę jako
alternatywa oraz dodatkowa możliwość realizacji szkolenia w dziedzinie bhp.
Obecnie pracodawcy często decydują się na samokształcenie kierowane, które
pozwala na obniżenie kosztów, jest tańsze od tradycyjnej formy.
• Przygotowanie dydaktyczne – ukończenie kształcenia lub szkolenia
przygotowującego do prowadzenia procesu szkolenia w dziedzinie bhp w sposób
zapewniający wysoką efektywność, z uwzględnieniem odpowiednich dla
określonych grup uczestników szkolenia i rodzajów szkolenia, form
organizacyjnych oraz środków dydaktycznych.7
Tak przedstawiona definicja
powoduje kłopoty interpretacyjne co do tego kto może prowadzić przedmiotowe
szkolenia. Jednoznacznie nie jest określone jakie konkretnie przygotowanie lub
ukończone kształcenie jest potrzebne aby zostać wykładowcą na szkoleniach bhp.
Zdania specjalistów są podzielone, możemy się spotkać ze stwierdzeniem, iż kurs
pedagogiczny dla instruktorów pozaszkolnych form kształcenia spełnia znamiona
przygotowania dydaktycznego. Inni będą przedstawiać pogląd, że żadne kursy nie
są potrzebne do sprawnego przeprowadzenia procesu dydaktycznego.
Przedstawiając definicje dotyczące szkoleń bhp należy zaakcentować jeszcze jedną,
definicję jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie bhp,
którą może być:
• placówka kształcenia ustawicznego, placówka kształcenia praktycznego, ośrodek
dokształcania i doskonalenia zawodowego,
• szkoła ponadgimnazjalna,
4
Tamże.
5
Tamże.
6
Tamże.
7
Tamże.
5
• jednostka badawczo-rozwojowa, szkoła wyższa lub inna placówka naukowa,
• stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność związana
z bezpieczeństwem i higieną pracy,
• osoba prawna lub fizyczna prowadząca działalność oświatową na zasadach
określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzą
działalność szkoleniową w dziedzinie bhp.8
Pracodawca bądź jednostka organizacyjna organizująca i prowadząca szkolenie powinna
zapewnić programy poszczególnych rodzajów szkoleń opracowane dla poszczególnych grup
stanowisk. Wykładowcy i instruktorzy prowadzący zajęcia winni posiadać zasób wiedzy,
doświadczenie oraz przygotowanie gwarantujące należyte przeprowadzenie procesu
dydaktycznego. Sale należy wyposażyć w narzędzia dydaktyczne niezbędne do realizacji
programu, zaś właściwy przebieg szkolenia udokumentować w postaci programów,
dzienników zajęć, protokołów przebiegu egzaminów i rejestru wydanych zaświadczeń.
Ostatnim elementem opisanym w tej części artykułu jest podział na grupy pracownicze
oraz czas realizacji poszczególnych rodzajów szkoleń bhp. Rozporządzenie odnoszące się do
przedmiotowych szkoleń brzmi w § 14.2 następująco:
Szkolenie okresowe odbywają:
1) osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami,
w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;
2) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;
3) pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn
i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;
4) pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania
tej służby;
5) pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w pkt 1-4, których
charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe
lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy.
9
Zaś w § 15.1 czytamy:
Szkolenie okresowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
przeprowadza się w formie instruktażu, nie rzadziej niż raz na 3 lata, a na stanowiskach, na
których są wykonywane prace szczególnie niebezpieczne, nie rzadziej niż raz w roku.
Szkolenie okresowe osób wymienionych w § 14 ust. 2 pkt 1 i 3-5 powinno być
przeprowadzane w formie kursu, seminarium lub samokształcenia kierowanego nie rzadziej
niż raz na 5 lat, a w przypadku pracowników administracyjno-biurowych nie rzadziej niż raz
na 6 lat.
Pracodawca ustala, po konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami, częstotliwość
i czas trwania szkolenia okresowego pracowników zatrudnionych na określonych
stanowiskach, biorąc pod uwagę rodzaj i warunki wykonywania prac na tych stanowiskach.
8
Wojciechowska-Piskorska H.: Szkolenie okresowe dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami.
ODDK, Gdańsk 2008.
9
Rozporządzenie Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa
i higieny pracy (Dz.U. nr 180, poz. 1860 ze zm.).
6
Pierwsze szkolenie okresowe osób zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w § 14 ust.
2 pkt. 1 przeprowadza się w okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych
stanowiskach, natomiast osób zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w § 14 ust. 2
pkt 2-5 – w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach.
Ze szkolenia okresowego, o którym mowa w ust. 4, może być zwolniona osoba, która:
1) przedłoży aktualne zaświadczenie o odbyciu w tym okresie u innego pracodawcy
wymaganego szkolenia okresowego;
2) odbyła w tym okresie szkolenie okresowe wymagane dla osoby zatrudnionej na
stanowisku należącym do innej grupy stanowisk, jeżeli jego program uwzględnia
zakres tematyczny wymagany programem szkolenia okresowego obowiązującego na
nowym stanowisku pracy.10
10 Tamże.
11 Temat szkoleń jest coraz chętniej podejmowanym przez znawców przedmiotu, poniżej zaprezentowano kilka
pozycji:
Niemczyk A.: Skuteczny trener. Difin, Warszawa 2012.
Andrzejczak A.: Projektowanie i realizacja szkoleń. PWE, Warszawa 2010.
Pod red. Wawrzyńczak-Jędryka B.: HR – human resources. ABC, Warszawa 2011.
Pod red. Sajkiewicz A. Kompetencje menedżerów w organizacji uczącej się. Difin, Warszawa 2008.
7
Rys. 1. Schemat pierwszej fazy procesu dydaktycznego – projektowanie szkolenia.
Źródło: Opracowanie własne.
Projektowanie szkolenia bhp jest ważnym elementem dla całego procesu
dydaktycznego, daje poczucie bezpieczeństwa i pewność, że jego realizacja będzie zgodna
z założeniami oraz oczekiwaniami uczestników. Prawdziwym wyznacznikiem atrakcyjności
szkolenia jest jednak druga faza czyli przeprowadzenie szkolenia. Aby mówić o pełnej
realizacji założonych celów dydaktycznych należy uczestnika szkolenia postawić w pozycji
najważniejszego podmiotu naszych działań. Musimy wyjść z założenia, że szkolenie to przede
wszystkim spotkanie z ludźmi a jej najważniejszym elementem jest nasza wypowiedz –
przekaz jaki do nich kierujemy. I w dużej mierze od tego przekazu i sposobu jego
zaprezentowania będzie zależało jak będą oceniać jakość postrzeganą szkolenia dotyczącego
bhp uczestnicy.
Cechy dobrej wypowiedzi definiuje się w literaturze przedmiotu za pomocą
następujących składowych:12
• obrazowość – zaprezentowanie treści w sposób dzięki któremu słuchacze nie są
tylko bierni, pomocne mogą być przykłady potwierdzające stan faktyczny,
12 Problemy dotyczące komunikacji są poruszane w wielu publikacjach. Treści przedstawione w artykule zostały
opracowane w oparciu o lekturę poniższych pozycji:
Balawajder K.: Komunikacja, konflikty, negocjacje w organizacji. Wyd. UŚ, Katowice 1998.
Nęcki Z.: Komunikacja międzyludzka. Antykwa, Kraków 2006.
Laguna M.: Szkolenie. Jak je prowadzić by …., GWP, Gdańsk 2004.
Morealle S.P.,Spitzberg B.H., Barge J.K.: Komunikacja między ludźmi. PWN, Warszawa 2011.
Adams R., Galanes G.J.: Komunikacja w grupach. PWN, Warszawa 2008.
Majka-Rostek D.: Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Difin, Warszawa 2010.
Określenie problemu
Odnalezienie głównych myśli
Praca nad zawartością
Doprecyzowanie struktury i sensu
Dopracowanie szczegółów
8
• dobitność – przedstawienie, szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny
pracy, zagadnień nie budzących żadnych wątpliwości,
• budowanie napięcia – rysunek 2 ilustruje stosunek zainteresowania do czasu
trwania zajęć, należy mieć świadomość tego procesu i przygotować materiały
pozwalające na zaangażowanie słuchaczy,
• potęgowanie wrażeń estetycznych – poprzez materiały, prezentacje, ugruntowanie
słuchaczy w przekonaniu, ze szkolenie, którego są uczestnikami jest przygotowane
z myślą o nich,
• komunikatywność – najważniejszy element dobrej wypowiedzi. Istota polega na
tym, by nadawane komunikaty były odczytywane przez odbiorcę zgodnie
z intencją nadawcy.
Rys. 2. Krzywa zainteresowania słuchaczy.
Źródło: R.H. Mills.: Techniques of Technical Training. Macmillan, London, 1977
Skuteczne przekazywanie informacji w zakresie prowadzenia szkolenia w dziedzinie
bezpieczeństwa i higieny pracy jest możliwe, gdy uwzględni się w tym przypadku
następujący związek przyczynowo-skutkowy: powiedzenie znaczy usłyszenie, usłyszenie
znaczy zrozumienie, zrozumienie znaczy zaakceptowanie.
Elementy, które pozwolą nam uzyskać przestawione powyżej kwestie to:
• Powiedzenie znaczy usłyszenie – pomoże nam w tym: