bhp
BHP – 5
537
JAKOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ SZKOLEŃ BHP
Edward KOWAL, Izabela GABRYELEWICZ, Andrzej KOWAL
Streszczenie: W artykule przedstawiono wpływ różnych czynników na jakość i
efektywność szkoleń BHP. Przedstawiono problem organizacji szkoleń od strony
technicznej i merytorycznej. Przedstawiono wpływ wielkości sali, ustawienia krzeseł i
stołów, jakości oświetlenia itp. Opisano także ważność doboru odpowiedniego trenera, jego
wyglądu i sposobu zachowania oraz dobór metod szkolenia na jakość szkolenia. Na końcu
przedstawiono przykładowe trudne sytuacje podczas szkoleń np. różne typy uczestników.
Słowa kluczowe: szkolenie bhp, jakość i efektywność szkoleń.
- Wstęp
Szkolenie jest procedurą, która zmierza do osiągnięcia konkretnych celów. Planując
szkolenie musimy określić nie tylko, o czym będzie mowa, ale też czego chcemy nauczyć i
jak sprawdzimy, czy uczestnicy się tego nauczyli.
Bezpieczeństwo i poziom ryzyka zawodowego są między innymi wyznacznikami
sprawności przedsiębiorstwa. Nie da się prowadzić bezpiecznie pracy bez odpowiednich
postaw i kompetencji pracowników. Postawy możemy kształtować bezpośrednio w czasie
pracy, dając przykład, informując pracowników o tym, jakie znacznie ma bhp. Możemy
wykorzystać do tego celu także szkolenie bhp,
które zwiększają kompetencje pracowników.
Sprzyja to ograniczeniu liczby wypadków i
kosztów z tym związanych. Bezpieczeństwo
może być traktowane jako zbędny wydatek
dla pracodawcy, albo jako podstawowy
warunek funkcjonowania przedsiębiorstwa, w
którym troska o bezpieczeństwo jest
warunkiem istnienia firmy [7].
Podstawowym warunkiem właściwego
przeprowadzenia szkolenia jest jego
profesjonalne przygotowanie, które pozwala
na wyeliminowanie niedociągnięć, błędów,
braków, daje pewność osiągnięcia
wymaganych i założonych celów.
Szczególnie jest to ważne w przypadku kiedy
uczestnikami są osoby dorosłe stanowiące
wymagającą grupę słuchaczy. Proces nauki
powinien być oparty na cyklu edukacyjnym (zasada Deminga), rysunek 1.
Przygotowanie szkolenia stanowi podstawę dobrej realizacji zaplanowanych zadań
edukacyjnych oraz późniejszej ich oceny. Sprawdzenie efektów szkolenia, wdrożenie
działań naprawczych (jeśli to konieczne), stanowią podstawę do następnego, już
ulepszonego szkolenia. Istotna jest też strona techniczna realizacji szkoleń. Osoby dorosłe
Rys. 1. Idea procesu nauki oparta na cyklu
edukacyjnym – zasada Deminga
POPRAWA
wyciąganie
wniosków na
przyszłość
OCENA
sprawdzanie
rezultatów
WYKONANIE
realizacja
szkolenia
PLANOWANIE
przygotowanie
szkolenia
538
przywiązują ogromną wagę do profesjonalnego podejścia do szkolenia oraz dbałości o
detale. Ważne jest sprawdzenie i przygotowanie szkolenia od strony technicznej tj.
sprawdzenie sprzętu, a nawet ustawienie krzeseł, pomoce dydaktyczne, przewietrzeniu sali.
Należy korzystać z nowoczesnych rozwiązań i form przekazu. Ale powinno się unikać
nadmiaru środków technicznych, które mogą się przełożyć na przerost formy nad treścią.
W dalszej części omówiono główne elementy organizacji szkoleń od strony zarówno
technicznej jak i od strony merytorycznej. - Miejsce i pomieszczenie do szkolenia
Na efektywność, jakość i poziom przyswojenia wiedzy przez uczestników szkolenia ma
bezpośrednio wpływ miejsce szkolenia. Organizator powinien sprawdzić salę szkoleniową,
w której odbywają się zajęcia, a w szczególności zwrócić uwagę na [8]:
? wielkość pomieszczenia do planowanej liczby słuchaczy,
? czy sala posiada stoliki, które można ustawać zgodnie z potrzebami,
? wielkość, ilość i kształt stolików, które można ustawić zgodnie z potrzebami,
? sprzęt umożliwiający prezentację pomocy naukowych: telewizor, rzutnik, tablicę
itp.
? właściwe zaplecze, tzn. toalety, miejsce na przygotowanie cateringu.
W tabeli 1 zebrano główne wady i zalety miejsc przeznaczonych na szkolenia.
Tab. 1. Wybrane wady i zalety miejsca szkolenia [3]
Zbyt duża sala ? utrudnia dyskusje,
? przytłacza niewielką grupę,
? utrudnia kontakt miedzy uczestnikami a prowadzącym,
? mała grupa czuje się zagubiona w dużej sali,
? pozwala pomieścić większą grupę i stworzyć oficjalną atmosferę.
Zbyt mała sala ? możliwości odczuć klaustrofobii, ciasnoty,
? wielkość grupy ograniczona,
? zbyt mała przestrzeń miedzy grupą a prowadzącym.
Kolumny ? utrudniają widoczność słuchaczom.
Oświetlenie ? słabe oświetlenie sali uniemożliwia robienie notatek oraz nawiązywanie kontaktu
wzrokowego,
? zbyt duże nasilenie oświetlenia może oślepiać
Stoliki ? utrudniają w przemieszczaniu się po sali,
? mogą być barierą między uczestnikami a prowadzącym,
? umożliwiają rozłożenie na nich materiałów dla uczestników szkolenia i robieniu
przez nich notatek,
? słuchacze mogą się dzięki nim czuć bezpieczniej.
Dekoracja sali
(plakaty, obrazy)
? może rozpraszać słuchaczy,
? nieprofesjonalny wygląd sali.
Drzwi i okna ? ruch widoczny na zewnątrz sali może rozpraszać
Katedra ? oddala prowadzącego,
? stwarza barierę w kontakcie miedzy wykładowcą a słuchaczami,
? prowadzący jest lepiej widoczny, sam lepiej widzi słuchaczy,
? lepsza widoczność pomocy wizualnych.
Mównica ? działa jak bariera miedzy prowadzącym a uczestnikami,
? ogranicza nadmierną ruchliwość trenera,
? umożliwia trzymanie notatek prowadzącemu.
539 - Pomoce szkoleniowe
W szkoleniach mogą być stosowane różne pomoce dydaktyczne. Wykorzystywane są
one zarówno przez prowadzącego (w czasie wykładu lub dyskusji), jak i słuchaczy (w
trakcie omawiania rezultatu warsztatów). Słowna prezentacja, wzbogacona o różnorodny
wybór pomocy wizualnych, zapewnia utrzymanie zainteresowania uczestników szkolenia,
podnosząc przy tym maksymalnie ich zdolności przyswajania wiedzy. Pomoce powinny
być aktualne a informacje poprawne i kompletne oraz czyste i niezniszczone. Jakość
przygotowanych i zastosowanych materiałów w dużym stopniu wpływa na jakość
szkolenia. Materiały szkoleniowe powinny się składać z:
? kopii przeźroczy, które będą prezentowane na szkoleniu,
? w przypadku stosowania metody analizy przypadku, opis przykładowych
przykładów,
? innych materiałów pomocniczych (np. książek, broszur).
Kopie przeźroczy powinny być ułożone w poprawnej kolejności w teczce lub
segregatorze. Ułatwia to słuchaczom śledzenie wykładu i nie ma potrzeby robienia przez
nich notatek. Materiały nie powinny zawierać długich tekstów. Można także umieszczać po
dwa lub nawet trzy przeźrocza na jednej stronie, jednak pamiętać należy o pozostawieniu z
prawej strony około połowy szerokości kartki, na robienie notatek. Zasady tworzenia i
używania materiałów drukowanych są następujące [6]:
? odpowiednia wielkość liter, ich czytelność,
? niezbyt dużo zagęszczenie tekstu,
? zastosowanie zróżnicowanej czcionki, luźnych kartek na notatki,
? rozdawanie materiałów, jeśli uczestnicy szkolenia mają ich używać razem z
trenerem.
3.1. Slajdy wykorzystywane w trakcie szkolenia należy odpowiednio wcześniej
przygotować oraz zapewnić sale, która jest wyposażona w niezbędny, sprawny sprzęt.
Należy zwrócić uwagę na prawidłowe oświetlenie sali, umożliwiające korzystania z
rzutnika i jednoczesne robienie notatek. Prawidłowo opracowane i przygotowane slajdy
powinny się cechować:
? prostotą w formie,
? swą treścią powinny obejmować jeden pokaz,
? liternictwo i rysunki powinny być łatwe do odczytania, wystarczającej wielkości,
? jak najmniej zastosowanych tzw. ozdobników, napisów pionowych.
Powinno się unikać sytuacji aby slajdy były jedynie odczytane przez wykładowcę.
Slajdy są pomocne w obrazowaniu wykładu i nie powinny być główną jej treścią. Dobrze
opracowane slajdy pozwolą usystematyzować i uporządkować wykład.
3.2. Filmy to bardzo popularny element urozmaicenia wykładu. Do zalet stosowania
środków audiowizualnych można zaliczyć:
? uatrakcyjniają zajęcia i wpływają na większe zaangażowanie słuchaczy,
? przyciągają i podtrzymują uwagę,
? zwiększają łatwość utrwalenia przekazywanej wiedzy, jej zapamiętanie,
? działają silniej niż słowo mówione.
540
Wykorzystując je podczas szkolenia należy pamiętać o kilku zasadach:
? nie powinny być zbyt długie,
? musza być tematycznie związane ze szkoleniem,
? język filmu musi być zrozumiały dla słuchaczy,
? po zakończeniu filmu należy się do niego odnieść czy to w formie analizy,
krótkiego komentarza, czy dyskusji zakończonej wnioskami, proponowanymi
rozwiązaniami.
3.3. Tablica – jest jedną z podstawowych narzędzi umożliwiających obrazowanie
informacji przekazywanych na wykładzie. Pamiętać należy o zasadach korzystania z niej:
? używanie kolorowych, grubo piszących flamastrów,
? podkreślanie istotnych sformułowań,
? aby nie zasłaniać pisząc na tablicy należy stawać z boku,
? nie należy odwracać się tyłem do uczestników, opuszczać głowy,
? mówiąc należy zwracać się w stronę słuchaczy a nie tablicy,
? tępo pracy należy dostosować do potrzeb słuchaczy tak aby mieli czas na
przeczytanie i zrobienie ewentualnych notatek,
? pismo powinno być czytelne. - Określenie celu i opracowanie programu szkolenia
Precyzyjne wyznaczanie celów szkolenia wymaga od osoby przygotowującej pewnego
wysiłku, aby zapobiec późniejszym ewentualnym rozczarowaniom. Dobrze jest kierować
się określonymi zasadami rządzącymi tym procesem. Jedną z nich jest zasada SMART.
Według niej cel powinien być [5]:
? Specyficzny – czyli dobrze określony.
? Mierzalny – czyli skonstruowany w ten sposób, by w trakcie treningu można było
precyzyjnie określić przyrost wiedzy, umiejętności i kompetencji.
? Akceptowalny – czyli zaplanowany tak, by warunki i standardy stawiane przed
realizatorami tego celu były przez nich możliwe do przyjęcia.
? Realistyczny – czyli uznany za możliwy do realizacji w danych warunkach (np.
czasowych, finansowych czy administracyjnych).
? Terminowy – czyli z określonymi konkretnymi terminami jego osiągnięcia. - Dobór metod szkolenia
Wybór metod i środków szkolenia zależy od celów, przedmiotu szkolenia i preferencji
trenerów oraz budżetu, jaki mamy do dyspozycji. Bardzo istotne jest ustalenie, kto będzie
prowadził szkolenie. Chodzi o decyzję wyboru wykonawcy szkolenia, czy będzie to firma
zewnętrzna czy osoba zatrudniona w organizacji. Na rynku mamy obecnie wiele firm
prowadzących kursy, które oferują również usługi związane z doradztwem personalnym
[9]. Nieumiejętne lub źle dobrane metody mogą spowodować opór, niechęć niepotrzebny
stres wśród uczestników szkolenia. Metoda powinna być dostosowana do treści, tematu i
celu zajęć jak również do umiejętności i predyspozycji. Należy jednak pomiatać o
dokładnym zapoznaniu uczestników z metodami, które będą stosowane przed
rozpoczęciem szkolenia, by nie odczuwali niepewności czy bezradności.
541
5.1. Wykład – jest jedną z najbardziej tradycyjnych metod nauczania wykorzystywanych w
trakcje szkoleń bhp. Pomaga zaznajomić uczących się z informacjami, poszerzać i
zaktualizować ich wiedzę, natomiast w niewielkim stopniu przyczynia się do zmiany
postaw, a w jeszcze mniejszym do uczenia się nowych zachowań czy umiejętności. Metoda
ta nadaje się do przekazywania informacji dużej grupie osób. Jest pod tym względem
bardzo ekonomiczna, gdyż w stosunkowo krótkim czasie można przekazać dużą liczbę
informacji nawet bardzo dużej liczebnie grupie.
5.2. Case study (analiza przypadku) – jest jedną z najpopularniejszych metod
warsztatowych. To forma uczenia się poprzez symulowanie rzeczywistych sytuacji
procesów. Daje okazje do nabywania wprawy w rozwiązywaniu problemów i
podejmowaniu decyzji w symulowanych sytuacjach. Zazwyczaj rozwiązywany problem nie
ma wyłącznie jednego rozwiązania, bowiem w tym samym przykładzie można
zidentyfikować różne problemy, a sposób ich rozwiązania w dużej mierze wynika z
kreatywności i doświadczenia osoby analizującej sytuację [4].
5.3. Dyskusja – jest jedną z częściej stosowanych metod pracy z osobami dorosłymi. Jej
główna cecha to stwarzanie okazji do uczenia się poprzez wdrażanie własnych opinii oraz
badanie różnych punktów widzenia i różnych doświadczeń innych członków grupy.
Dyskusja powinna rozpocząć się od wprowadzeniem. Można ją już podjąć na początku
zajęć – ale uczestnicy jeszcze się nie znają więc może być to dość trudne, bo obawiają się
oni publicznych wypowiedzi. Dyskusja może mieć charakter:
? swobodny – uczestnicy wykazują się aktywnością, natomiast prowadzący odgrywa
rolę obserwatora i wyciąga wnioski,
? zorganizowany – po wprowadzeniu ogólnym dla całej grupy, szkolenie
kontynuowane jest w mniejszych podgrupach, a następnie wspólne wnioski
prezentowane są na ponownym wspólnym spotkaniu wszystkich podgrup,
? kierowana – prowadzący kieruje tak dyskusją, że osiąga konkretne wcześniej
założone wnioski lub decyzje.
5.4. E – learning. Od kilku lat wzrasta zainteresowanie użyciem nowych technologii w
procesie nauczania. Coraz powszechniej wykorzystuje się programy multimedialne i
Internet, czyli tzw. e – learning. Obejmuje on: e–learning off–line (nauka na
odseparowanym komputerze wykorzystująca gotowe programy szkoleń), e-learning on –
line (nauka wykorzystująca Internet), szkolenia multimedialne (wykorzystuje się
jednocześnie: CD ROM, Internet czy cyfrowe łącze TV) [3]. Wykorzystanie mediów
elektronicznych pozwala na łączenie przekazu obrazowego, dźwiękowego i słownego,
sprawia że nauka staje się ciekawa [8]. W odniesieniu do szkoleń bhp to metoda e-learning,
nie do końca jest odpowiednia. Brak bezpośredniego kontaktu wykładowcy z uczestnikami
szkolenia nie daje możliwości dyskusji, polemiki wymiany doświadczeń. - Wybór prowadzącego szkolenie
Trener prowadzący szkolenie to raczej rodzaj specjalizacji niż zawód. Od osób
prowadzących szkolenie wymaga się bowiem umiejętności prowadzenia szkolenia, ale
istotną rolę odgrywa wiedza merytoryczna i doświadczenie z zakresu przedmiotu kursu.
Dlatego wśród trenerów są osoby o bardzo różnym wykształceniu: prawnicy, ekonomiści,
lekarze, psychologowie. Często tworzą oni interdyscyplinarne zespoły – złożone ze
542
specjalistów z różnych dziedzin.
Wybór właściwego wykładowcy stanowi czynnik decydujący o jakości szkolenia.
Dlatego z uwagą należy zapoznać się i odpowiednio dostosować potrzeby szkolenia do
poziomu wiedzy zarówno praktycznej, jak i merytorycznej trenerów. Istotne jest
sprawdzanie opinii z wcześniej prowadzonych szkoleń. O kompetencji wykładowcy
świadczą zarówno umiejętności interpersonalne jak i zasób wiedzy pozwalający na
profesjonalny przekaz informacji, wiedzy, postaw i zachowań. W sytuacji, kiedy
zatrudniamy nowego wykładowcę lub kiedy będzie on dane szkolenie prowadził po raz
pierwszy, należy wykonać kwestionariusz oceny trenera, obok standardowego
kwestionariusza oceny szkolenia. Czynność tą powtarzamy podczas następnych edycji tego
samego rodzaju szkolenia prowadzonego przez danego trenera. Daje nam to możliwość
oceny poziomu wykładów oraz pomiaru zachodzących zmian w odbiorze uczestników. W
celu zbudowania obustronnego zaufania między uczestnikami a prowadzącym, profil
trenerów powinien być przedstawiony lub załączany w informacjach o szkoleniu, daje to
możliwość wcześniejszego zapoznania się uczestnikom z prowadzącym szkolenie [6].
Prowadzący ma bardzo duży wpływ na panującą atmosferę podczas szkolenia.
Budowanie odpowiedniej atmosfery podczas szkolenia przekłada się na wzrost jego
skuteczności. Otwartość, życzliwość, bezpośredniość, to czynniki, które przekładają się na
efektywną pracę podczas szkolenia. Odpowiednia atmosfera łamie opór, wyzwala chęć
dzielenia się swoimi oczekiwaniami, doświadczeniami, pomysłami. Dyscyplinuje grupę do
lepszej i wydajniejszej pracy. Połączenie uczciwości, szacunku i wiarygodności
okazywanej przez trenera z zaangażowaną aktywnością uczestników daje najlepszy efekt
profesjonalnego szkolenia. - Cechy dobrego trenera
Cechy osobowości i umiejętności społeczne to cechy, które wpływają na prace trenera.
Do cech związanych z pracą trenera należą: stabilność emocjonalna, pragmatyzm,
ekstrawersja, lęk społeczny, koncentracja na sobie i niektóre czynniki demograficzne (wiek,
płeć itp.), umiejętności społeczne: znajomość i umiejętność kontroli własnych emocji,
zachowanie się w sytuacjach konfliktowych, umiejętność zadawania pytań, sposób
reagowania w trudnych sytuacjach, empatia, otwartość.
Komunikacja pozawerbalna (mowa ciała) jest znacząca tak jak słowa, o ile nie
bardziej. Trener odbierany jest przez słuchaczy na różnych płaszczyznach, których
wzajemne proporcje kształtują się różnie, w zależności od sytuacji, złożoności
prezentowanego materiału, jego znaczenia. Ogólnie można przyjąć, że oddziaływanie
mówcy na publiczność kształtuje się w następujących proporcjach [3].:
? czynniki wizualne – 55% (m. in. wygląd, gest, mimika),
? głos – 38%,
? słowo – 7%.
Trener powinien cechować się umiejętnością aktywnego słuchania wyrażającą się w [3]:
? umiejętności skupienia się poprzez nawiązywanie kontaktu wzrokowego oraz
innych sygnałów (mimika twarzy) świadczących o kontakcie z grupą,
? umiejętności podążania – zachęcanie słuchaczy do wypowiedzi, nie
przeszkadzanie, w wyrażaniu opinii. Unikanie ciągłego zadawania pytań, które
budują atmosferę przesłuchania,
? parafrazowaniu – upewnijmy się czy dobrze zrozumieliśmy naszego rozmówcę,
? odzwierciedlaniu – upewnijmy się o odczuciach rozmówcy,
543
? skupianiu się na najważniejszym – starajmy się uściśli i dotrzeć do najważniejszych
spraw zainteresowanego.
Trener powinien cechować się również cierpliwością, nie powinien reagować na
uszczypliwe lub kontrowersyjne wypowiedzi czy też uwagi płynące z sali. Utrzymanie
dyscypliny i trzymanie się planu jest bardzo ważne. Istotne jest również dostosowanie
tempa pracy do potrzeb uczestników.
Czasem zachowanie słuchaczy jest trudne do zaakceptowania, zachowują się oni
dominująco i agresywnie, destrukcją sprawiają, że pozostali słuchacze w grupie zniechęcają
się i nie angażują do pracy. Trener musi wykazać się stanowczością i nie pozwalać na takie
zachowania, jasno i czytelnie prezentując swoją opinie i nie dopuścić do rozwoju sytuacji.
Prowadzący powinien umiejętnie wyzwalać inicjatywę oraz zachęcać do aktywności.
Okazywać życzliwość każdemu słuchaczowi, nie faworyzować i umożliwić wypowiedzenia
się każdemu słuchaczowi. Poczucie humoru i wtrącenie żartu powinno cechować dobrego
wykładowcę. Asertywność, to umiejętność, pozwalająca otwarcie wyrażać swoje myśli,
uczucia czy też przekonania. Osoby asertywne nie lekceważą poglądów i uczuć swoich
rozmówców ale w umiejętny sposób mówią o swoich odczuciach. W sytuacjach trudnych,
konfliktowych umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć kompromis bez rezygnacji i
poświęcania uznawanych wartości i własnej godności. Asertywność, to proces ciągłego
uczenia się, nabycia różnorodnych umiejętność. Odnosi się je do zachowań a nie do ludzi.
Umiejętność ta jest ważną cecha dobrego trenera [6]. Unikanie sprzeczek, nie wchodzenie
w konflikty. Autorefleksja oraz umiejętne przyznawanie się do pomyłek oraz przyznawanie
racji rozmówcy to cechy dobrego trenera. Dobry trener zawsze przybywa na zajęcia przed
wyznaczonym czasem, by mieć czas na przygotowanie się od strony technicznej. Dając
przykład punktualności i zdyscyplinowania może oczekiwać od uczestników
zaangażowania. - Planowanie szkolenia
Prowadzący przystępując do szkolenia powinien zapoznać się z programem i planem
kolejnych części szkolenia. Musi uwzględnić zmienność rozwoju sytuacji i być
przygotowanym na możliwość wprowadzenia korekt. Elastyczność wykładowcy jest tym
większa im lepiej zna on cel i zakres szkolenia. Dobrze przygotowane szkolenie powinno
we wstępie zawierać następujące trzy elementy:
? prezentacja trenera,
? prezentacja uczestników,
? prezentacja celów szkolenia.
Ważnym elementem dokumentującym obecność na szkoleniu jest lista obecności. Na
początku szkolenia uczestnicy powinni się na niej podpisać, potwierdzając w ten sposób
swój udział w szkoleniu. Lista obecności w przypadku dłuższych szkoleń powinna być
podpisywana każdego dnia. Dobrym zwyczajem pozwalającym na zapoznanie się
prowadzącemu jak i również uczestnikom szkolenia, jest lista wraz z podanymi przez nich
adresami i nazwą firmy.
544 - Realizacja szkolenia
? wsłuchiwanie się w grupę – profesjonalny trener już od pierwszego kontaktu
prowadzi obserwację uczestników szkolenia. Informacje jakie płyną od grupy
mogą być zarówno z obszaru niewerbalnego jak i werbalnego. Bardzo ważne są
też relacje pomiędzy uczestnikami. Napięcie, niepokój miedzy słuchaczami może
prowadzić do konfliktu i tu należy odpowiednio interweniować.
? dopasowanie celów szkoleniowych do potrzeb oraz doświadczeń uczestników –
Zapoznanie się z oczekiwaniami grup, z ich obecnymi i ewentualnymi przyszłymi
obowiązkami zawodowymi. Jakie wiążą oczekiwania z szkoleniem. Z jakimi
problemami się stykają.
? odpowiednio zarządzać czasem. Poziom zaangażowanie uczestników przekłada się
na pracę i dogłębniejsze zajęcie się każdym zadaniem. Trener musi starannie
dobierać wiadomości, informacje oraz analizowane przykłady. Wiele informacji
teoretycznych można przekazać w formie zadań i ćwiczeń.
? powiązanie szkolenia z praktyką i doświadczeniem uczestników to ważna kwestia,
w przeciwnym wypadku szkolenie nie będzie angażujące i może stać się sztuką dla
sztuki,
? trener musi kontrolować, czy wszystko zmierza w prawidłowym kierunku. Dobry
i świadomy trener, wie iż przyczyną spadku zaangażowania może być zbyt
teoretyczne podejście do tematu czy też opór przed nową metodą. Pamiętać
należy, żeby prowadzący nie przyjmował ocen w stosunku do siebie i nie bronił
swojej postawy przed dogłębnym przeanalizowaniem informacji zwrotnych. - Uporządkowanie materiału
W przypadku szkolenia trwającego kilka dni, najlepszą metodą pozwalającą na
utrzymanie porządku w przekazywanych materiałach, jest podzielenie go na moduły
jednolite tematycznie. Podział ten pozwoli uporządkować materiał, nie narażając na luki
bądź powtórki w materiale szkoleniowym. Moduł z kolei można podzielić na kilko
godzinne sesje, z których każda powinna obejmować część teoretyczną i warsztatową.
Najczęściej w trakcie wykładu teoretycznego wprowadza się dyskusje kierowane przez
trenera. Powinny one dotyczyć problemów lub zagadnień, które następnie będą treścią
wykładu. Szkolenie zaczynamy od doświadczeń, dyskusji, następnie przechodzimy do
wykładu teoretycznego, a podczas warsztatu w formie ćwiczeń utrwalamy wiadomości,
które zostały przekazana na wykładzie [6]. - Podsumowanie i ocena szkolenia
Bardzo ważnym elementem szkolenia jest jego podsumowanie. Trener na koniec
powinien dokonać podsumowania. Zwykle przeznacza na to około 10-15 minut. Na
początku mówi co już zostało zrealizowane a na koniec informuje co zostało do zrobienia
w dniu następnym. Jest to bardzo pomocne w usystematyzowaniu i utrwaleniu materiału
oraz podkreśla znaczenia zrealizowanego bloku dla całokształtu szkolenia.
Pomiary efektywności szkolenia często są pomijane lub robione na „odczep się”.
Informacja na temat efektów szkolenia możemy uzyskać patrząc na wyniki egzaminów
końcowych. Możemy też spojrzeć na to szerzej, analizując wypadkowość. Podobnie można
też mierzyć skuteczność systemów zarządzania bhp czy programów z zakresu kultury
545
bezpieczeństwa. Zdarza się, że są firmy, które wysyłają pracowników na szkolenia, mają
certyfikowane systemy zarządzania bhp, a liczba wypadków nie maleje. Firmy kierujące na
szkolenia bhp, powinny precyzyjnie określać, czego ludzie nie wiedzą i czego powinni się
nauczyć, sprawdzenie efektów szkolenia powinno nastąpić zaraz po jego zakończeniu [7].
Uczestnicy powinni mieć możliwość wyrażenia swojej opinii na temat odbytego
szkolenia. Dobrą i najczęściej stosowaną formą jest badanie ankietowe. Konstruując takie
narzędzie, trzeba pamiętać o następujących zasadach:
? wypełnienie ankiety nie powinno zajmować więcej niż 10-15 minut,
? kwestionariusz należy tak skonstruować, aby umożliwił porównywanie opinii
poszczególnych osób, pozostawiając jednocześnie miejsce na przedstawienie
indywidualnych uwag,
? należy zadbać o ocenę wszystkich aspektów przeprowadzonych zajęć. W ankiecie
powinny więc znaleźć się pytania dotyczące: przydatności szkolenia dla codziennej
pracy, merytorycznej zawartości programu, kwalifikacji trenera, harmonogramu
zajęć, wyposażenia sali szkoleniowej.
Warunkiem skuteczności przedsięwzięcia jest uzyskanie szczerych odpowiedzi od
uczestników. Oznacza to przyjęcie zasady anonimowości przy wypełnianiu ankiety.
Ujemną stroną ankiety może w tym wypadku okazać się fakt, że pracownicy zadowoleni z
samej możliwości udziału w szkoleniu oceniają go wyżej, niż na to zasługuje. Ocena
przebiegu i wyników poszczególnych przedsięwzięć szkoleniowych odgrywa bardzo ważną
rolę w cyklu systematycznego szkolenia. Szczególnie w czasie recesji gospodarczej, kiedy
kierownictwo firmy patrzy na każdą wydaną złotówkę, pomiar efektywności szkoleń jest
bardzo istotny. Z jednej strony, ocena szkolenia ma stanowić narzędzie stymulujące do
lepszego przyswajania wiedzy i umiejętności przez jego uczestników, z drugiej – ma
motywować szkolących, aby dobrali metody szkoleń tak, żeby rozwój kwalifikacji u
szkolonych był jak największy [2]. - Sytuacje trudne podczas szkolenia
Stosując tradycyjne metody nauczania (wykłady) trener ma w pewnym sensie ułatwione
zadanie. Skupia się na realizacji tematów w określonym czasie, nie przeszkadza mu spadek
formy słuchaczy, ich ospałość czy też znużenie. Jedynym przejawem krytyki może być
wychodzenie podczas wykładu, szepty lub rozmowy. Wprowadzając różnorodne metody
aktywizacji, gdzie dochodzi do bezpośredniej interakcji miedzy członkami grupy, może
dochodzić do negatywnych reakcji między uczestnikami, sceptycyzm i opór.
Doświadczony trener powinien ustalić rzeczywiste przyczyny i trudności złej współpracy w
grupie. Często przyczyną takich negatywnych relacji w grupie to brak gotowości do zmiany
postawy, negatywna motywacja związana z uczestnictwem w szkoleniu czy też napięte
relacje między uczestnikami grupy. Wśród uczestników można wyłonić pewne
powtarzające się typy [6]:
? Uczestnik dominujący w dyskusji i bardzo rozmowny – takie zachowanie może
wynikać z potrzeby pochwały, ważności, bycia w centrum uwagi, pomocy
trenerowi. Trener nie powinien wprawiać słuchacza w zakłopotanie, oceniać go.
Można przerwać wypowiedź wprost np. „to interesujące ale cenne byłoby również
wypowiedzenie zdania przez inne osoby”.
? Uczestnik prowokujący konflikty – takie zachowanie może wynikać z
nastawienia słuchacza na konfrontację z powodu wcześniejszego konfliktu w
546
grupie, problemów osobistych, irytacji z powodu niezgodności szkolenia z
oczekiwaniami. Trener powinien ustalić przyczynę a następnie spróbować
zniwelować ją. Dobrym sposobem może okazać się znalezienie pozytywnych
aspektów wypowiedzi danego uczestnika oraz podkreślenie ich, a następnie
udzielić głosu komuś innemu. Trener może również podczas przerwy
przeprowadzić rozmowę i wpłynąć na zmianę zachowania konfliktowego
uczestnika.
? Rozmawiający na boku słuchacz – takie zachowanie może wynikać z obawy
przed wypowiedzią publiczną, braku zaangażowania czy też agresji wobec
prowadzącego. Trener może stanąć w pobliżu rozmawiającego, udzielić jasnej,
grzecznej informacji zwrotnej oraz jak najczęściej angażować przeszkadzającego
do dyskusji i zadań.
? Ważniak – taka osoba powinna być traktowana dokładnie tak samo, jak wszyscy
inni, nie wolno dopuścić by przyjęła rolę gościa – rezydenta, należy ją angażować
do różnych prac w grupach.
? Szybki Bill – taka osoba nie zwraca uwagę na dynamikę grupy chce przechodzić
do kolejnych zadań i zagadnień nie licząc się z potrzebami grupy. Możemy prosić
taką osobę o podsumowania, sprawdzić czy dobrze rozumie zagadnienia.
? Czarnowidz – to osoba charakteryzująca się pesymizmem, podważa sens
wszelkich działań. Należy ustalić i zinterpretować po co dana osoba uczestniczy w
szkoleniu.
W każdym opisanym powyżej przypadku dobry trener powinien ciągle obserwować
osoby zakłócające pracę grupy i zinterpretować przyczynę takich zachowań. Świadomość
co do przyczyn zachowań takich osób, pozwoli na łatwiejsze i odpowiednie zareagowanie. - Wnioski
Skuteczne i profesjonalne szkolenie bhp polega na tym aby uczestnik kursu przyswoił
sobie jak najwięcej wiedzy w zakresie bezpieczeństwa pracy, w jak najkrótszym czasie.
Miejsce szkolenia, odpowiednie warunki sal szkoleniowych, odpowiednie pomoce
dydaktyczne oraz wykwalifikowana kadra szkoleniowców to elementy, które znacząco
przekładają się na efektywne i dobre szkolenie. Nie da się bezpiecznie kierować pracą bez
postaw i kompetencji pracowników. Postawy możemy kształtować bezpośrednio w czasie
pracy, dając przykład, informując pracowników o tym jakie znaczenie ma bhp. Możemy
wykorzystać do tego celu także szkolenia bhp, które zwiększają również kompetencje
pracowników. Efektywność szkoleń zależy od przekazywanej treści, metod i technik
szkolenia oraz od instruktora, jego kwalifikacji czy umiejętności w przekazywaniu wiedzy.
Wykładowca powinien posiadać umiejętności przekazywania wiedzy i nawiązywania
kontaktu ze słuchaczami, a także umiejętności zrealizowania przedstawionego programu
szkolenia, dostosowanego do potrzeb osób szkolonych. Wykładowca powinien być również
osoba twórczą, dynamiczną zaangażowaną w szkolenie i wiarygodną. Powinien umieć
przekazywać wiedzę za pomocą wielu środków dydaktycznych, technik i metod szkolenia.
Najczęściej spotykaną metodą prowadzenia szkoleń bhp są wykłady lub odczyty. Jest to
dobra metoda przekazywania wiedzy tylko wtedy, gdy jest wzbogacana pomocami
dydaktycznymi w postaci filmów przedstawiających wypadki, samodzielnych opracowań,
rejestracji wydarzeń potencjalnie wypadkowych, analizy zagrożeń. Dla zwiększenia
zainteresowania słuchaczy, trener może zastosować psychologiczne mechanizmy wpływu
547
na słuchaczy w postaci autorytetu, atrakcyjnego wyglądu, sympatyczności lub sławy.
Ważne jest również aby na zakończenie szkolenia wykładowca jeszcze raz wskazał i
przypomniał najważniejsze kwestie szkolenia. W celu sprawdzenia skuteczności i jakości
szkolenia, można przeprowadzić ankietę wśród uczestników szkolenia.
Natomiast w celu zwiększenia efektywności szkoleń bhp, każde szkolenie powinno
zakończyć się kontrolą efektywności dydaktycznej poprzez sprawdzenie wiedzy i
umiejętności uczestników procesu nauczania w formie egzaminu. Ale najbardziej istotna
jest zmiana zachowań pracowników w środowisku pracy. Wynikiem tego jest pomiar
liczby wypadków i sytuacji potencjalnie wypadkowych w zakładach pracy.
Mimo ciągłego rozwoju różnych technik, metod i pomocy dydaktycznych pomocnych
w prowadzeniu szkoleń, nadal osobowość trenera stanowi jedną z najistotniejszych
gwarancji skuteczności szkolenia. Choć nie można określić jednego pożądanego typu
osobowości, to kompetencje osobiste i umiejętności interpersonalne należą do najbardziej
znaczących w pracy z ludźmi. Od nich zależy, czy potencjał drzemiący w grupie zostanie
dostrzeżony i odpowiednio wykorzystany w procesie uczenia [4].
Literatura - Biernat R.: Czynniki wpływające na jakość i efektywność szkoleń bhp. Uczelnia
Zawodowa Zagłębia Miedziowego w Lubinie, Lubin 2013, praca dyplomowa napisana
pod kierunkiem dr inż. Izabeli Gabryelewicz. - red. Golnau W.: Zarządzanie zasobami ludzkim. Wydawnictwo CedeWu, W-wa 2004.
- Rae L.: Efektywne szkolenie. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
- Łaguna M.: Szkolenia jak je prowadzić by …. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Gdańsk 2004. - Stoner James A.F., Wankel Ch.: Kierowanie. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne,
Warszawa 1994. - Wawer-Dziedziak K.: Jak zorganizować i poprowadzić szkolenie. Związek Rzemiosła
Polskiego 2004. - Ryzykowanie to droga na skróty. ATEST – OCHRONA PRACY, 10/2012.
- Specjalizacja wykładowców bhp. ATEST – OCHRONA PRACY, 11/2012.
Prof. dr hab. inż. Edward Kowal,
Dr inż. Izabela Gabryelewicz
Uniwersytet Zielonogórski
65-417 Zielona Góra, Ul. Licealna 9
tel. 663 938 555
e-mail: e.kowal@eti.uz.zgora.pl
igabryelewicz@wp.pl
Mgr Andrzej Kowal
KGHM Oddział Zakłady Górnicze „Rudna”
59-100 Polkowice, ul. H. Dąbrowskiego 50