bhp
BHP – 3
ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ 2015
Seria: ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE z. 77 Nr kol. 1927
Anna GEMBALSKA-KWIECIEŃ, Zbigniew ŻURAKOWSKI
Politechnika Śląska
Wydział Organizacji i Zarządzania
zbigniew.zurakowski@polsl.pl, anna.gembalska-kwiecien@polsl.pl
POTRZEBA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY
PRACY W PRZEDSIĘBIORSTWIE W OCENIE PRACOWNIKÓW
Streszczenie. Artykuł odnosi się do problemu szkoleń z zakresu
bezpieczeństwa i higieny pracy. W pracy przedstawiono badania empiryczne
obrazujące ocenę samych pracowników dotyczącą przeprowadzanych szkoleń
w badanym przedsiębiorstwie. Przedstawiono korzyści płynące ze szkoleń.
Słowa kluczowe: bhp, szkolenie, bezpieczeństwo pracy, zarządzanie
bezpieczeństwem pracy, wypadek przy pracy, czynnik ludzki.
NEED FOR TRAINING THE SCOPE OF HEALTH AND SAFETY
IN ENTERPRISES IN THE ASSESSMENT OF WORKERS
Summary. The article deals with the problem of training in the field of
occupational health and safety. The article presents the empirical evaluation
showing the employees about the training in the audited company. It shows the
benefits of training.
Keywords: safety and health management, training, occupational safety, work
safety management, accident at work, human factor.
- Wstęp
Proces przygotowania pracowników do wykonywania pracy w sposób bezpieczny jest
niezwykle ważny. Wiadomo także, iż oprócz odpowiedniego doboru do pracy, adaptacji zawodowej, motywowania, redukcji stresu zawodowego bardzo ważnym aspektem są przeprowadzane w przedsiębiorstwie szkolenia. Jednakże już wielu pracodawców i pracowników
nie uświadamia sobie, że bezpieczne warunki, a także bezpieczne zachowanie w pracy nie
86 A. Gembalska-Kwiecień, Z. Żurakowski
powstają samoistnie, ale muszą zostać wypracowane według z góry przyjętego programu.
Konieczne jest więc podejmowanie działań ukierunkowanych na polepszenie warunków
pracy, wyposażenia i postępowania zatrudnionych w przedsiębiorstwie pracowników [1, 2, 3]. - Podstawowe zasady efektywnego uczenia się pracowników oraz
przeprowadzania szkoleń
Wśród specjalistów ds. BHP zajmujących się szkoleniami istnieje słuszne przekonanie, że
uczenie myślenia ze zrozumieniem uczestników szkolenia jest ważniejsze niż samo
przekazywanie wiedzy. Podstawą dla myślenia złożonego (abstrakcyjnego) są pojęcia,
których uczenie się jest procesem tworzenia wiedzy i organizowania wiadomości w struktury
poznawcze. Człowiek uczy się przez całe życie, jednak sposób, w jaki to robi, zależy od
wieku, fazy rozwoju umysłowego, rozwoju językowego itp.
Najczęściej stosowane tryby uczenia się to:
- uczenie się przez działanie,
- uczenie się przez kształtowanie wyobrażeń (ikoniczne),
- uczenie się przez sekwencje reprezentacji symbolicznych (pojęciowe).
Sposób przekazywania treści można podzielić na dwie główne metody, tj. metodę
dedukcyjną (od reguły do przykładu) oraz metodę indukcyjną (od przykładu do reguły).
Metoda dedukcyjna ma zastosowanie wtedy, gdy grupa uczestników szkolenia nie posiada
żadnej wiedzy na temat pojęcia, które ma być przez nich przyswojone, natomiast
zastosowanie metody indukcyjnej jest korzystniejsze, gdy grupa szkolonych posiada już
pewną wiedzę o nauczanym pojęciu.
Ogólne reguły postępowania dydaktycznego pozwalające prowadzącemu szkolenie
przekazać wiedzę szkolonym nazwano zasadami nauczania [5, 8, 9].
W literaturze fachowej najczęściej wymieniane są następujące zasady nauczania:
świadomego i aktywnego udziału uczącego się w procesie nauczania, utrwalenia przekazywanej wiedzy, łączenia teorii z praktyką oraz efektywności i poglądowości.
Krótkotrwałe przerwy w trakcie szkolenia, w czasie których w sposób dowcipny omawia
się tematykę szkolenia, zwiększają aktywność szkolonych oraz przerywają monotonię
szkolenia. Bardzo ważnymi elementami wpływającym na przygotowanie się do szkolenia
i jego organizację są: adresat szkolenia, czyli dla kogo jest przeznaczone szkolenie,
problematyka szkolenia i poruszane w nim tematy, a także czas trwania szkolenia [6].
Według obowiązującego rozporządzenia wyróżnia się obecnie trzy rodzaje szkoleń BHP.
Każde z tych rodzajów szkolenia różni się od siebie między innymi liczbą pracowników
poddanych szkoleniu, czasem trwania szkolenia, jego tematyką [4, 7].
Potrzeba szkoleń z zakresu bezpieczeństwa… 87
- Wyniki badań własnych
Przykładowo celem badań była ocena szkoleń BHP przeprowadzanych przez pracowników
w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym. Ocenę przeprowadzono na podstawie
kwestionariusza ankiety. W przeprowadzonych badaniach pracownicy wypowiadali się na
temat różnych aspektów przeprowadzanych w przedsiębiorstwie szkoleń. Ankieta składała się
z 11 pytań zamkniętych. Pracownicy spośród wymienionych odpowiedzi przy każdym
pytaniu mieli zaznaczyć jedną, najwłaściwszą według nich odpowiedź. Pytania dotyczyły
takich problemów, jak:
? potrzeby szkoleń okresowych z zakresu BHP,
? wpływu szkoleń z BHP na poprawę bezpieczeństwa,
? opinii pracowników na temat samych szkoleń i informacji przekazywanych w ich
trakcie oraz poruszanych zagadnień,
? środków dydaktycznych używanych w trakcie szkoleń,
? elementów skutecznego szkolenia z zakresu BHP w ocenie pracowników,
? powodów niewykorzystywania w pracy wiedzy zdobytej przez pracowników na
szkoleniach,
? problemów najbardziej interesujących pracowników podczas szkoleń z BHP.
W badanym przedsiębiorstwie zatrudnionych jest 234 pracowników, wśród których
rozdano 150 ankiet, z czego zwrócono 142 ankiet, a do opracowania nadawało się 128 ankiet.
Poniżej zamieszczono analizę przeprowadzonych badań.
Zdaniem badanych ponad połowa ankietowanych pracowników ? 77% ? uważa, że
istnieje potrzeba przeprowadzania okresowych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny
pracy, jednakże pozostali badani ? aż 23% ? takiej potrzeby nie widzą. Według oceny 37%
badanych pracowników szkolenia z zakresu BHP nie mają wpływu na poprawę
bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie, 63% badanych uważa, że jest inaczej. Pokazuje to,
że przeprowadzane szkolenia nie spełniają stawianych im celów.
Dla 48% badanych szkolenia BHP są konieczne, aby móc pracować bezpiecznie, 42%
uważa, że przeprowadzanie szkoleń z BHP jest potrzebne, ale szkolenia te powinny być
przeprowadzone w ciekawszej formie zajęć, natomiast 10% odpowiedziało, że szkolenia są
niepotrzebne i nic nie dają. Wyniki te pokazują, że w przeprowadzanych w przedsiębiorstwie
szkoleniach z zakresu BHP powinno na koniec oceniać się wiedzę i umiejętności
uczestników, a także prowadzących szkolenia w celu podniesienia ich poziomu
i zróżnicowania formy prowadzonych zajęć. Ponad połowa uczestników ocenia, że informacje
przekazywane podczas szkoleń nie spełniają ich oczekiwań – uważają że są nudne, zbędne
i nie wnoszą nic nowego. Jedynie 42% twierdzi, że informacje te są ważne i ciekawe.
88 A. Gembalska-Kwiecień, Z. Żurakowski
59% ankietowanych twierdzi, że na szkoleniach omawiane są: wszystkie zdarzenia
wypadkowe występujące w przedsiębiorstwie, 26% badanych, że konsekwencje wypadków
przy pracy, a 18%, że propozycje i uwagi pracowników dotyczące poprawy BHP.
Pokazuje to, że zdarzenia wypadkowe w zakładzie są omawiane całościowo, a także że
pracownicy mogą wnosić swoje propozycje i uwagi mające na celu podniesienie poziomu
bezpieczeństwa.
Zdaniem 46% pracowników szkolenia z zakresu BHP poprawiają bezpieczeństwo pracy
jedynie chwilowo, 38% uważa, że trwale, a 16%, że nic nie zmieniają, jeśli chodzi o poprawę
bezpieczeństwa pracy.
Według badanych pracowników, aby szkolenie było skuteczne:
? powinno zawierać ciekawe i przydatne w pracy informacje (opinia 41% pracowników),
? powinno być dużo przykładów, odniesień do praktyki (opinia 26% pracowników),
? prowadzący szkolenie musi znać specyfikę przedsiębiorstwa, w którym prowadzi
szkolenie (opinia 12% pracowników),
? powinno być dostosowane do konkretnych stanowisk pracy (opinia 10% pracowników),
? powinno odbywać się częściej (opinia 6% pracowników),
? powinno zawierać najnowsze informacje (opinia 3% pracowników),
? powinno trwać dłużej (opinia 2% pracowników).
Według pracowników środki dydaktyczne użyte podczas szkolenia wpływają na
przyswojenie wiedzy i mogą mieć wpływ na jej wykorzystanie ? tak uważa aż 76% badanych.
Może to świadczyć o konieczności używania pomocy, które pozwolą prowadzącemu
zwiększyć zainteresowanie grupy oraz na łatwiejsze przyswojenie przerabianego materiału,
a w szczególności nowych treści. Jak pokazuje struktura odpowiedzi udzielonych na pytanie:
Czy prowadzący szkolenia, wykorzystują w trakcie szkoleń, różnorodne środki dydaktyczne?,
? 54% pracowników twierdzi, że nigdy,
? 35% pracowników twierdzi, że czasami,
? 11% pracowników twierdzi, że zawsze.
Jak pokazują powyższe wyniki, prowadzący szkolenia nie zawsze posługują się
różnorodnymi środkami dydaktycznymi podczas przeprowadzanych szkoleń. W wyniku tego
przekazywany materiał jest mniej atrakcyjny i gorzej przyswajany przez uczestników szkoleń.
Powodów niewykorzystywania przez pracowników wiedzy zdobytej na szkoleniach
podczas pracy jest przynajmniej kilka, między innymi opinia samych pracowników, że
szkolenia to tylko teoria, natomiast rzeczywistość wygląda inaczej (51% badanych), innym
pracownikom nie chce się stosować zdobytej wiedzy w praktyce (34% badanych), a 15%
pracowników uważa, że nie muszą wykorzystywać wiedzy zdobytej na szkoleniach, ponieważ
pracodawca nie zwraca na to uwagi. Wyniki te powinny wskazać pracodawcy obszary,
Potrzeba szkoleń z zakresu bezpieczeństwa… 89
w których jest konieczne przeprowadzenie zmian, tak aby pracownik wiedział, że jego obowiązkiem, ale także w jego interesie jest pracować zgodnie z zasadami BHP.
Jak wynika z przeprowadzonych badań, zagadnienia, które najbardziej interesują
pracowników podczas szkoleń z zakresu BHP, dotyczą:
? oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy (20% badanych),
? postępowania w razie wypadku przy pracy (17% badanych),
? udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku (15% badanych),
? odzieży ochronnej (13% badanych),
? chorób zawodowych (11% badanych),
? prawa pracy (10% badanych),
? ergonomii środowiska pracy (8% badanych),
? zachowania w czasie pożaru (6% badanych).
Pracowników najbardziej interesują zagadnienia, które mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa pracy, a na drugim miejscu są zagadnienia związane np. z prawem pracy czy
ergonomią środowiska pracy. - Wnioski końcowe
Artykuł stanowi próbę praktycznego podejścia do tematyki szkoleń z zakresu BHP.
Wiadomo, iż działania profilaktyczne mają zdecydowanie większe znaczenie i sens niż
likwidowanie szkód powstałych w skutek zaistniałych wypadków.
Niniejsza praca jest próbą spojrzenia na szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny
pracy od strony osób szkolonych. Warto zwrócić uwagę na to, czego oczekują sami
pracownicy, zastanowić się, dlaczego nie widzą oni sensu prowadzenia szkoleń z tego
obszaru. Być może jest to wynik źle dopasowanego i źle przeprowadzonego szkolenia.
Po przeanalizowaniu wyników badań nasuwa się kilka wniosków. Przede wszystkim, aby
szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy miało wpływ na poprawę warunków
bezpieczeństwa pracy, osoba prowadząca szkolenie musi znać specyfikę zakładu pracy, dla
którego prowadzi szkolenie. Niedopuszczalne jest więc ustalenie schematów szkoleniowych,
tak aby nieustannie powielać treść szkolenia raz przygotowaną. Szkolenie to o tyle ma sens
i szansę wpływu na poprawę bezpieczeństwa pracy, o ile porusza tematy, które znajdują
odzwierciedlenie w pracy osób szkolonych. Stąd też drugi z wniosków, iż niezwykle ważne
jest, aby treść szkolenia była dopasowana do konkretnego stanowiska pracy.
Kolejnym wnioskiem jest uświadomienie konieczności badania zapotrzebowania na
tematykę szkolenia. Szkolenie jest celowe, kiedy jest dopasowane do zapotrzebowania
szkolonych pracowników (dopasowanie nie tylko do środowiska ich pracy, lecz także do
zainteresowań i oczekiwań). Oczywisty jest fakt, że nie można wszystkich zadowolić, ale
90 A. Gembalska-Kwiecień, Z. Żurakowski
można tematykę dobrać tak, by była ona ciekawa dla szkolonej grupy. Szkolenie winno
uświadomić pracownikowi, że w rzeczywistości to od niego zależy, czy praca będzie
bezpieczna. Odpowiedzialność pracodawcy za bezpieczne i higieniczne warunki pracy jest
zapisana w prawie, ale to pracownik stoi na pierwszej linii frontu i to on ma największy
wpływ na bezpieczeństwo.
Trzeba także uświadamiać koszty związane z wypadkami, chorobami zawodowymi
i mandatami wystawianymi przez organy kontroli. Takie uświadomienie rzeczywistego
płatnika może powodować większe staranie o bezpieczeństwo pracy, a w konsekwencji
autentyczne ich polepszenie.
Korzyści płynące ze szkoleń dla przedsiębiorstwa nie ograniczają się tylko do wzbogacenia wiedzy i umiejętności pracowników. Przeszkoleni pracownicy potrafią sprostać łatwiej
wymogom związanym z daną pracą; jest to bardzo ważna korzyść płynąca ze szkoleń ?
pracownicy wiedzą, co, kiedy i jak robić, co przekłada się na poprawienie efektywności.
Szkolenie prowadzi do zwiększonej sprawności w wykonywaniu zadań, a to powoduje
ograniczenie potrzeby kontroli podwładnych ze strony kierownictwa.
Szkolenie niesie ze sobą sygnał dla pracowników, że firma o nich dba i traktuje poważnie
ich potrzebę rozwoju, co ma duży wpływ na kształtowanie motywacji pracowników, w tym
wypadku motywacji do bezpiecznej pracy.
Szkolenie może mieć wpływ na zmniejszenie fluktuacji pracowników, gdyż ułatwiając
pracę oraz przygotowując do nowych obowiązków, może zapobiec odejściom, co obniży
koszty zwolnień i rekrutacji.
Bibliografia - Bird F.E.: Germain G.L.: Damage Control. A New Horizon in Accident Prevention and
Cost Improvement. American Management Association, New York 1996. - Gembalska-Kwiecień A.: Czynnik ludzki w powodowaniu błędów podczas pracy. „Praca
Zdrowie Bezpieczeństwo”, nr 1, Katowice 2005. - Lewandowski J.: Zarządzanie bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo
Politechniki Łódzkiej, Łódź 2000. - Łużny E.: Zarządzanie bezpieczeństwem – nowe wyzwanie dla służby bhp.
Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Toruń, 17-19.09.1996. - Rączkowski B.: BHP w praktyce. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk
2005. - Studenski R.: Teorie przyczynowości wypadkowej i ich empiryczna weryfikacja. Główny
Instytut Górnictwa, Katowice 1986.
Potrzeba szkoleń z zakresu bezpieczeństwa… 91 - Studenski R.: Organizacja bezpiecznej pracy w przedsiębiorstwie. Wydawnictwo
Politechniki Śląskiej, Gliwice 1996. - Szlązak J., Szlązak N.: Bezpieczeństwo i higiena pracy. Uczelniane Wydawnictwa
Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2005. - Szkolenia bhp w firmie – poradnik. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2005.
Abstract
This article is an attempt to look at health and safety training from the trainees. It is worth
paying attention to what they expect from the training staff. Benefits of training for the
company are not limited to increasing knowledge and skills. Trained employees can more
easily cope with the demands of work, which leads to increased efficiency in performing
tasks, reduces the need to control his subordinates from management. Training carries a signal
to employees that the company cares about them and take seriously their need for
development, which has a large impact on employee motivation, in this case, the motivation
to work safely. Training can have an impact on reducing employee turnover, which will
reduce the cost of redundancies and recruitment.